Wednesday, June 27, 2007

ابو اللى جاب ابو الفرى لانس

موضوع النهاردة عن حاجة معظم الناس بيبقى نفسها انها تعملها علشان تزود دخلها وهى فعلا بتزود الدخل
يعنى مثلا ممكن تقبض مرتب شهر فى اسبوع وحاجات كده و ده بيعتمد على نوع الشغل بتاعك

التسمية هى "فرى لانس" يعنى انت كده بتشتغل فى وقت الفراغ بتاعك وعادة بيبقى الحساب بالقطعة
بس المشكلة هنا ان الفرى لانس مش بييجى فى وقت الفراغ, لأ بيجيى وقت اما بتبقى مشغول بالضبط و غرقان حتى اذنك فى الشغل

واللى يضايقك انك بتحاول تمسك العصاية من النص و توازن ما بين الاثنين بس مش بيحصل للأسف و لازم كفة تتقل عن الكفة التانية

و على رأى المثل " صاحب بالين كداب

بس انا فعلا كنت عايز ابقى صاحب بالين و انا متأكد انى كنت حاعرف ابقى صاحب بالين بس للاسف زى ما قلت فوق
"فى كفة استفزتنى انى ارجح الكافة التانية" و هو ده اللى حصل

امبارح انا كنت فى بيت واحد كان زميلى فى شغل و كنا بنشتغل فى مشاريع طلبة هندسة قسم عمارة وكنت كل يوم باأبات عند الاخ و اصحى تانى يوم اروح الشغل و ارجع عنده علشان اكمل

لغاية امبارح حصل الحوار التالى قبل ما نقول حتى بسم الله الرحمن الرحيم (هو مش بالترتيب بالضبط و فى حاجات انا ما كتبتهاش بس مش حا تأثر على الاحداث )

هو : يا "ر" احنا عايزين نخلص التاسك اللى ورانا دى و لازم تخلص النهاردة

انا : ان شاء الله يا "ن" تخلص النهاردة ربنا يسهل

هو: طبعا ماانا عارف انه ان شاء الله بس
ايوة هنا بقى ابتدينا الكلام اللى ينرفز اول ما تسمع "ان شاء الله بس" دى تعرف ان الكلام اللى بعد بس مش ظريف

تكلمة بس : بس انت يا "ر" امبارح جيت متأخر و ماعملتش التاسك اللى عليك و جيت نمت انت امبارح ما عملتش حاجة و اشتغلت كام ساعة امبارح ؟

انا : اشتغلت 3 ساعات قبل ما انام و 2 بعد اما قمت من النوم

هو : ياسلام 2 بعد ما قمت من النوم ؟

انا : ايوة من الساعة ستة و ربع لغاية الساعة تمانية و ربع

هو: طيب انت عارف اننا مش بنشتغل بالساعات و اننا بنشتغل بالتاسك

انا :ايوة بس سؤالك ما كانش كده

هو: انت امبارح جيت متأخر و النهاردة انت جاى متأخر و كل اللى علمته امبارح انك نمت و دلوقتى احنا متأخرين

انا : انت فيه يوم اجلته علشان كنت مع البنت علشان تسلم المشروع بتاعها

انا: و انت عارف انى باشتغل و ظروف الشغل بتاعى اتغيرت ..... صاحب الشغل طلب من حاجات و انا ما ينفعش انى اقول له معلش اصل عندى شغلانة برة لازم اروح اخلصها
ظروفى اتغيرت

هو(بنرفزة وزعيق): اسمع بقى انت قاعد طول الوقت بتتكلم و مش سايبنى اتكلم

انا : بالراحة يابنى عروقك بتفط بالراحة و ما تزعقش.....اتفضل اتكلم

هو:ايوة بس زى ما هو ليه حق عليك انا كمان ليا حق عليك
( ابتدينا بقى فى موضوع يأنا يا هو )


انا : اسمع انا حاقولك حاجة حلوة .... احنا عملنا مشروع واحد من تلاتة صح

هو : صح

انا: طيب الشغلانة اللى انا بأشتغلها دى انا خدت فلوسها ؟

هو(بنرفزة) : احنا ما اتفقنا انى حاديلك الفلوس مرة واحدة بعد ما نخلص

انا : رد على بأه او لأ

هو
(بنرفزة): انت يابنى فاكرنى حاكل عليك حقك و احنا ما اتفقناش على كده

انا : رد علي

هو : لأ

انا : طيب انا حاديلك ملفات الحاجات اللى عملتها فى الشغلانة دى و مش عايز حقها ياعم اعتبرها منى هدية و عايز حق الشغلانة اللى خلصت

هو
(بنرفزة): احنا ما اتفقناش على كده احنا اتفقنا على انك تخلص التلات مشاريع و لو انت عايز فلوس
( خرج برة الاوضة و دخل معاه فلوس

انا : مش حكاية كده بس انا خلاص مش حاينفع اشتغل بالطريقة دى

هو
(بنرفزة): انا جايبك علشان انت محترف و قلت ليك جيب اللاب توب بتاعك جيب قعدت تقول عايز ماوس و كى بورد

انا : انا ياعم لا محترف و زفت

هو(بنرفزة) : معلش بقى يا "ر" انت لو مشيت دلوقتى يبقى سورى

انا :يا عم انا مش قد المسئولية

هو سمع التليفون بتاعه بيرن و قال : ثانية و احدة و الدتى عايزانى

دخل و كان هادى شوية و قال : ها انت وصلت لأيه

انا: بص يا "ن" انا مش قد المسئولية و علشان كده انا حامشى قبل ما اى حاجة تحصل و ما تلحقش تسلم المشاريع والملفات بتاعت المشروع التانى اهى و اعتبرها منى اعتذار للخطأ اللى حصل

هو : ربنا يوفقك (هى زى ربنا يخرب بيتك بس بطريقة غير مباشرة ) و معلش اذا كنت اتعصبت عليك بس ده مستقبل ناس و لازم اننا ناخد بجدية لأن الناس دى مسئوليتنا

انا فى سرى (يابنى انت فاكر انى شغال عندك

انا : ماشى بس فى نقطة اذا كان اصحاب المشاريع دول جايين اخر يومين فى السنة يعملوا المشاريع بتاعتهم يعنى هما اولى مننا بأنهم يهتموا بالمشاريع بتاعتهم و يدولنا المشاريع نخلصها فى و قت معقول مش اكلين نايمين شاربين على المشاريع بتاعتهم اكيد احنا مش حانكون مهتمين بمشاريعهم اكتر منهم

هو: انت مش قبلت يبقى لازم تكون قد المسئولية

انا : يابنى ظروفى اتغيرت انت عايز ايه اكتر من انى كنت باكل و انا ماشى فى الشارع

هو: انا مااكلتش من الصبح

انا : اذا كنت انت قاعد فى بيتك و حالتك صعبة (و انت قاعد فى التكييف و ادام الجهاز بتاعك و اخر حلاوة ) امال انا اعمل ايه و انا برة البيت وبقالى 3 ايام ما غيرتش هدومى

هو : يعنى انت شايف ان هو ده الصح ؟

انا : مش حكاية صح بس فى ظروف طارئة و مش حاقدر اعمل حاجة للأسف و قبل ما تغرق انت ادامك لغاية يوم الجمعة و ادينى بأقول لك من يوم التلات علشان تعمل حسابك ان حد تانى يكمل معاك

هو: طيب انا راضى كده؟

انا : اه انا راضى كده

هو : البنت اللى احنا عملنا ليها المشروع جابت امتياز و طلعت التالتة

انا : طيب كويس

هو : انا عايزك تاخد الخمسين جنية دى مكافأة من البنت ليك

انا: انا حلفت انى مش حاخد حاجة غير حق المشروع اللى خلص و بس

و خلص الحوار على كده و نزلت من المقطم و انا مبسوط قوى ان الحوار خلص على قد كده
انا كنت متأكد انى بأذن الله كنت حاعرف انى اخلص المشروعين التانيين برضة فى الوقت المحدد بس الكلام اللى قالوا
المرة دى ضايقنى و كان فى كلام قاله المرة اللى فاتت بس مش مهم انى اقوله بس انا ما احبش ان حد يركبنى او يتنطط عليا

زميلى اللى فى السعودية قال لى : يابنى ما ترفضش الشغل ده ما دام فيه فلوس و خبرة و حا تتعرف فى السوق و احسن بدل السرتنة فى البيت

بس لو كان كل الشغل الحر كده يبقى السرتنة اسهل و الذ بكتير

:D


No comments: