Sunday, June 24, 2007

موضوع التنطيط بين الشركات

هو بالنسبة لى موضوع مهم جدا و كنت بأتكلم فيه مع واحد زميلى لما رحت الكلية امبارح علشان رسالة الماجيستير بتاعتى

الموضوع ببساطة ان بقالى حوالى سنتين بأشتغل و لغاية دلوقتى اشتغلت فى 3 شركات بتاعت جرافيكس ( و ده اصلا مش المجال بتاعى ) وعايز اروح مكان تانى و ده لأسباب معنوية و الاسباب المعنوية بتختلف من شركة للتانية

يعنى مثلا الشركة الاولانية صاحبها كان بيأخر المرتبات لغاية يوم 20 الشهر اللى بعديه و خلى الاجازة مدفوعة الاجر 10 ايام بدل ما كانت 15 يوم و ده و انا اخد الاجازة بتاعتى وكلام كده زى ان ساعة التأخير بساعتين و ساعة الاوفر تايم بساعة و نصف و الكراسى متكسرة و الاجهزة طلعان عينها و الذى منه

الشركة التانية كانت عبارة عن اتنين كانوا بيشتغلوا معايا فى الشركة الاولانية و برضة كانوا متضايقين من الوضع فا قرروا انهم يعملوا شركة ليهم بس على ما يبدو ان واحد منهم شخصية صاحب الشركة الاولانية طفحت عليه فا حط عيوبه و عيوب صاحب الشركة الاولى فى شخصيته و عمل شخصية اسوأ من الاثنين

الشركة التالتة بقى كان نفسى اشتغل فيها من زمان بس انا كنت بأسمع ان صاحبها مش بيرضى بأى حد فا لحفظ ماء الوجه ما حاولتش انى ابعت "السى فى " بتاعت ليه بس لما صاحب الشركة التالتة عرف انى حاسيب الشركة التانية كلمنى علشان اقابله وقال لى اننا حنبقى سعداء لو بقيت واحد من الفريق بتاعن (جدير بالذكر ان واحد من الفريق ده كان برضة بيشتغل فى الشركة الاولانية برضة و طفش منها )
بس انا فضلت قاعد بقالى 3 اشهر بأعمل حاجات ما بتدخلش فى المشاريع بتاعتهم و لما اتكلمت مع صاحب الشركة طمنى و قالى احنا بس مشغولين الفترة دى و مش عايزك تقلق خالص و ما يهمكش اى حاجة
اما بالنسبة للشباب اللى قاعدين معايا لاقيت انهم معتبرين انى جاى كده و ماليش اى لازمة لدرجة ان فى واحد منهم قال لصاحب الشركة على المشروع اللى أنا شغال فيه " ده تهريج و انا مش حاسس بأهمية المشروع " انا قررت انى مأتكلمش امام صاحب الشركة و سيبته يرد عليه

نرجع بقى لزميلى اللى كنت بأتكلم معاه فى الكلية

قال لى :"اثبت فى مكان بقى و بلاش تنطيط من شركة للتانية و سيبك من الناس دول " وزميلى ده دفعتى و كان قاعد فى شركة لمدة السنتين اللى فاتوا لغاية ما الشركة قفلت

قلت له : انا خلاص شايف ان موضوع الجرافيكس فى مصر موضوع يقرف اى نعم هو بيجيب فلوس كتير بس تعب نفسى

قال لى : احسن انك تفكر فى الشغل بدل ما تقعد تفكر فى الحياة و قرفها

انا: انا ناوى انى اكمل الماجيستير بتاعتى و بعدين الدكتوراه و اكمل فى المجال الاكاديمى (مجال علوم الحاسب )

هو:بس الفلوس حاتبقى قليلة

انا: حابقى احاول اسافر برة

هو: ولغاية ما تاخد الدكتوراة ؟

انا : حاكل *** ما فيش حل غير كده

هو: متأكد انك حاتقدر تستحمل و تأكل *** ( وبص كده بصة مكر كده معناها انى مش حاقدر استحمل

انا : مش عارف اذا كنت حاقدر استحمل ولا لأ

ووصلنا لأستناج مفهوم غير مسموع انى حاوصل لدرجة و حاخد بعضى و امشى و مش حاستحمل



No comments: