Monday, June 11, 2007

فلترة البنى ادميين

الموضوع ده كنت اتكلمت فى انا وواحد صاحبى (هو النهاردة سافر السعودية علشان يكون نفسه وكده يعنى) من فترة كده يعنى يجى سنة ولا حاجة

الحكاية هى "فلترة البنى ادميين" او تعلم عليهم بالمصطلحات الشبابية العامة

بكل بساطة ان فى فترة كده انت بتبقى تعبت من شرح وجهة نظرك و مش محتاج انك تفهم حد الكلام اللى انت بتقوله معناه ايه و خصوصا انه بيفهم الكلام من الجانب السيئ فقط وسواء ان فهم او ما فهمش بتبقى قرفان انك تبص فى وشه

او مثلا فى بنى ادم عرفته عن طريق واحد تانى و البنى ادم الواطى ده يفضل يجيب فى سيرتك طول القعدة ويقول كلام عليك و يقعد يتريأ عليك فى كل كلمة بتقولها و انت ساكت و عامل اعتبار لصاحبك بس وصلت لدرجة انه كفاية بقى و خصوصا ان صاحبك ده خلاص قرب يسافر فا مابقاش فى داعى انك تسمع كلام يقرفك تانى

او واحدة بايرة اتحسبت عليك انسانة انت حاولت انك تساعدها فى شغلها و دايما بتسألك على حاجات المفروض انها تعرفها لأن ده شغلها وبعد كده تكون انسانة ناكرة للجميل

فى حاجة كمان اكتشفتها قريب : انك برضة لو تقدر تفلتر اهلك برضة يبقى يا حبذا و خصوصا لما يبقى ليك اخ افتكر ان الرجولة بالعضلات و انه كل ما عضلاتك كبرت صوتك يعلى

او اختك يوم لما بتبقى اجازة و نفسك تتفرج على التليفزيون كل شوية تطلب منك انك تحول على الفيلم علشان هى بقى لها 500 مرة اتفرجت عليه و نفسها تتفرج عليه كمان مرة و لما تقول لأ تعيط و امك تقول لك ان اختك بتكره اليوم اللى انت بتاخد فيه اجازة علشان مش بتعرف تتفرج على التليفزيون

حسيت انى بقيت بالنسبة لأختى زى ابويا : باخنق عليها فى حياتها و لما اطلب منها حاجة تعملها و انا موجود و متعملهاش و انا مش موجود

ده خلانى انتبه لحاجة مهمة جدا : ان البنت دى و انا عندى 23 سنة وهى عندها 8 سنين عندنا مشاكل مع بعض و المشاكل دى ممكن تكبر جدا لما يبقى سنها مثلا 22 او 23 سنة و انا يبقى عندى مثلا 37 او 38 سنة وهى انها نفسها تتجوز واحد ابن كلب و انا مثلا مش موافق
ياترى هى ساعتها حاتعيط برضة ولا حاتتزوجه عرفى ...... الله اعلم

بس انا في حاجة انا عارف انها ممكن تفرقنى قوى بينى و ما بين والدى وهى انه هو اللى اختار انه يعمل عيلة و بعدين قرر انه يبقى زى اى جبان انه يتخلى عنها

بس انا ما اخترتش اى حد فيهم يعنى الست اللى بأسمع كلام زفر من فمها وما بتفهمش دى ما اخترتهاش والدتى او سى السيد اللى شاطر انه يتفرج على الستات الوسخة و يتكلم معاهم و يصاحبهم ودايما يرمى غلطاته على اللى حواليه و حلو قوى عنده انه يرمى فلوسه فى الرشوة عن انه يصرف على ولاده هو كمان ما اخترتهوش انه يبقى والدى

و لا اخويا اللى كل همه انه يأكل علشان عضلاته تكبر و يبقى بطل فى كمال الاجسام و العضلة الوحيدة المهمة اللى بتفرق ما بين البنى ادم والحيوان بتضمر عنده و مالهاش عنده تمارين

و الاخت المنافقة من صغر سنها و ده يديلها طبعا شهادة خبرة فى النفاق منذ سن 8 سنين او اكتر شوية
انا فى موقف انى بأضحى بحاجات مهمة بالنسبة لى فى سبيل الناس دول بس لاقيت ان ما ينفعش ان اضحى علشان ناس ما يستاهلوش

كفاية قرف

الناس دول عاملين زى اى حاجة فى الدنيا ليهم فوائد و ليهم اضرار بس زى الخمرة و القمار اضرارهم اكتر من فوايدهم

فا فى ستين الف داهية

الناس دول كلهم انا ما اخترتش انى اعرفهم بس انا كان نفسى انى اعرف ناس احسن منهم بشوية
هل اللى انا بأطلبه ده كتير ؟ مش عارف

انا عارف انه فيه أسوأ ...... ماشى بس ليه ؟ ايه الفكرة ان البنى ادم يبقى أسوأ مش احسن

انا ما قلتش انى كامل و انى ما فيش فيا حاجة وحشة بس انا برضة مش عايز حاجة من حد و عايز الناس تسيبنى فى حالى و اعيش لوحدى احسن لأن تجربة الارتباط دى عواقبها وخيمة وانا مش عايز اعمل زى والدى الجبان المعتوه اللى طرد اهله من بيته

و المسئولية و الكلام الحمضان اللى بالشكل ده عبارة عن قناع لشئ اخر اسمه القرف اللى لا مفر منه لأنك لو لاقيت مفر يبقى انت بنى ادم غير قادر على تحمل المسؤلية

يعنى لما بنت تتبجح كده و تتكلم على واحد جه يتقدم ليها تقول " اصل بابا رفضه لأنه شاف انه مش حايقدر يتحمل مسؤليتى" ممكن نحط بدالها كلمة " قرفى " ....... ساعتها تبقى الجملة منطقية

لأن المسئولية معناها :انك تستحمل ناس تقرفك فى عيشتك طول عمرك و ما تقولش كفاية
مش اكتر

فى اوقات مرت عليا كنت عايش لوحدى كانت احسن بكتير من انى مخنوق فى بيتى مع 3 بنى ادميين ما يفهموش معنى الخصوصية و امتى يتكلموا و امتى يسكتوا

حاسس ان المصريين بقوا عاملين زى منتجاتهم اللى هى سلعة رديئة وسعرها غالى على الفاضى

ما اعرفش اذا كان المصريين بس هما اللى دلوقتى بقوا كده بس و لا كل البنى ادميين اللى على الكرة الارضية







1 comment:

Unknown said...

السلام عليكم
موضوع انك تعلم علي واحد تاني دي موجودة وطبيعي لأن اكيد مش كل الناس زي بعضها وهتلاقي واحد كويس وواحد معفن...وده دماغه نضيفة وده نص نص وهكذا...وبعدين كون ان في ناس ناكرة للجميل ده برده موجود متكبرش الموضوع قوي ...بالعكس دي حاجات طبيعية في البني ادم والمفروض اننا اتعودنا علي امكانية احتكاكنا بناس زي دي..والمفروض اننا نتعامل بأخلاقنا احنا بغض النظر عن الاقدامك...أو تتجنبه نهائيا
أما بالنسبة لموضوع الاسرة الي انا للمرة الثانية هقولهالك ... طريقة كلامك عن الاسرة مش حلوة خالص بغض النظر عن تصرفاتهم اللي ممكن تكون فعلا سيئة "انا بتكلم هنا عن والدك" بس اسلوب الكلام عنهم لازم يكون افضل من كده مش لحاجة اكتر من ان ربنا امرنا بكده...
اما بالنسبة لأختك...يارضا حرام عليك دي 8 سنيين يعني عيلة من الطبيعي انها تعيط علي التليفزيون ازي كان الكبار بيعملوها وبرضوا بينتظروا من الكبار الي هوا انت انك تستحمل برضو مش علشان حاجة اكتر من ان دي اختك الصغيرة .. انا مبقولش ترضيها علي طول وتيجي علي نفسك بس خير الامور الوسط.....وبعدين كلمتها انا بكره يوم الاجازة دي برده رد فعل طبيعي غير مقصود بمعني الكراهية اد مبتحس انها بتبقي محكمة اليوم ده بسببك وممكن لو انت حاولت انك تريحها في بعض طلبتها المقبولة اكيد النظرة دي هتختلف وحتي لو انت معملتش كده برده النظره دي هتختلف بمجرد متكبر شوية وتعقل :) ...انا تعبت من الكتابة نكمل مرة تانية بقي...سلام