Sunday, May 20, 2007

A Not Fresh - Restart or Reboot

ازيكوا يا جماعة

بقالى فترة كبيرة ما كتبتش فى البلوج يعنى الفترة دى بقالها حوالى سنة كده

على العموم ما علينا انا بس كنت عايز اتكلم فى حاجة لسه ملازمانى لغاية دلوقتى على الرغم من انى دى الشركة التالتة اللى بأشتغل فيها دلوقتى و عرفت ناس كتير وشوفت حاجات اكتر بس الحاجة دى فضلت شوكة فى ظهرى و مش عارف اطلعها .

سيبوكم من الاباء اللى طلعوا موضة جديدة الايام دى اللى بيخلوا اولادهم يصرفوا عليهم و لا الاباء اللى بيطردوا ولادهم علشان يذلوهم ويهينوهم نفسيا و معنويا

خلونا فى الحاجة اللى ارفتنا طول عمرنا و مش لاقيين ليها حل
والمشكلة دى انا بأصنفها انى مالهاش حل منطقى على الاطلاق

يعنى مثلا لو اتكلمنا على الاباء الرمم اللى بيذلوا ولادهم ممكن يجيلهم يوم و يموتوا

واى مشكلة ممكن تلاقى ليها حل منطقى ما عدا المشكلة دى
لانى المشكلة دى مشكلة غير منطقية بالمرة و المشكلة دى للأسف هى

البنت

اخر حاجة شوفتها كانت بنت عرفنى عليها واحد صاحبى على اساس الصداقة مش اكتر
وانا فعلا اقصد مش اكتر

المهم ان احنا اتقابلنا من فترة قريبة و حاولت اتكلم معاها

هى بنت على مايبدوا انها رقيقة و شكلها جميل

بس كالعادة عمرك ما تلاقى الحاجة اللى انت عايزها حاولت اتكلم علشان اتعرف عليها بس لاقيت فى سد غير مرئى ليا لما اتكلمت لاقيت ان اسهل و اتفه الحاجات اللى ممكن اتكلم فيها هى مش عارفة تفهمها لدرجة ان صاحبى اللى عرفنى عليها سألها انت عارفة هو بيتكلم عن ايه ؟ قالتله ما أنا مستنية انه يشرح لى

ساعتها انا حسيت ان فى كتلة من مادة صلبة ليها كثافة عالية و وزنها تقيل قوى وقعت عليا و عرفت انا المفروض انى اعمل ايه عرفت ان كل اللى اقدر انى اقوله هو كلام عن عصام كاريكا و شنكوتى و الواد اللى زى الباراشوت وان كان فى واحد فى المدرسة معانا فى المدرسة اسمه قاردون وكلام من الذى منه علشان ما اقلبش القعدة نكد لأنى لو فعلا كنت قلت حاجة كنت قلت يا فلان خلينا نقوم علشان انا مش حاقدر اكمل

المهم احنا روحنا وبعدين سألنى "ايه رأيك" قلت له بنت عادية جدا قالى يعنى مش فاهم قلت له انا حاسس ان مش عارف اتكلم معاها فا مش عارف اذا كنت ينفع ابقى صديق ليها تحكى له همها ولا لأ و خصوصا ان العبد لله له هم برضه و قرفان منه جدا

فارجعت البيت و قعدت قدام الكمبيوتر وحسيت انى مش عارف اتنفس أنى بأتخنق حسيت انى مش عارف اتعامل مع البنت الطبيعية المصرية حسيت انى منعزل عنهم لدرجة تخلينى مش قادر اتعامل او اتكلم معاهم حتى .لاقيت انه مافيش ارض مشتركة ممكن الواحد يقف عليها علشان يتفاهم معاها

فى الاخر حسيت ان ده كله غلطى حيست انى لو كنت اتفه من اللى انا فيه شوية و اهتماماتى بالاغانى او بالموضة و البنطلون الديرتى ولا الواد ابو جيل فى شعره اللى مبلط فى الديسكو كان ممكن اعرف اتعرف على بنات اكتر وساعتها كان سوء التفاهم اللى مابينى و مابين البنات كان يتبخر

بس خلاص فات الاوان وللأسف كنت حاطط ليا نموذج فى المدرسة انا فعلا مش لاقى زيه دلوقتى. كانت قمة فى الجمال و الذكاء حأ رمز ليها بأسم "دال" ده لأنه اول حرف فى اسمها بس للأسف انا كانت الظروف ما تسمحش انه يكون فى حاجة ما بينا غير الصداقة فقط

وسألت نفسى سؤال " ليه الحلو مش بيكمل" يعنى انا ما اقدرش اقول حاجة عن البنت اللى صاحبى عرفنى عليها لأنها بالنسبة لى حلوة جدا بس من ناحية التفاهم حاسس ان فى فجوة كبيرة قوى بس صاحبى حاول انه يقول لى "معلش اصل دى اول مرة تتكلموا مع بعض" ... يمكن

و انا مش بقول الكلام ده لمجرد انى لسه بأتكلم مع واحدة لأ انا أتكلمت مع كذا بنت بس لأقيت ان فيه عامل مشترك ما بينهم و هو حاجز التفاهم و ممكن ابقى احيكلكم على الحكايات دى بعدين

واكتر بلوج بصراحة قرفنى فى عيشتى كان بلوج اسمه
http://wanna-b-a-bride.blogspot.com

طبعا انتم حاتقولوا و مال البلوج ده و مال الموضوع . ساعتها ممكن اقول لكم ادخلوا و شوفوه و خصوصا مقالة عن الرقة والانوثة
على العموم انا حاحط اللينك بتاع المقالة علشان انا عارف انكم مش عايزين تدورا

http://wanna-b-a-bride.blogspot.com/2007/05/blog-post.html

المقالة دى فهمت منها ان المفروض ان الشاب اللى تعب فى انه يجهز نفسه ويجيب شقة علشان يتجوز على رأى محمود العسيلى " وخلاص العين حتنام بعد ليالى كتيرة سهرانة " للأسف حيضطر انه يضحى بأنه يتجوز انثى مسخ مافيهاش ريحة الانوثة والرقة و شكله كده حيتجوز ابن عمه أحسن زى ما اللمبى قال فى اللى بالى بالك لأن البنات خلصت و اتبقى مسوخ اشباه البنات لأن الحياة للأسف عملت من البنت المصرية مسخ لأ هى انثى و لا هى ذكر و لازم اللى عايز يتجوز يتقبل الحالة دى وينسى بقى انه ممكن يلاقى انثى لأنها انقرضت من على وجه امنا مصر الحبيبة يعنى بالمختصر المفيد " هو ده اللى في السوق " فطبعا ربنا يخلى لينا الاباء المتخلفين اللى خلفوا بنات بتتكلم بالطريقة دى لأننا وصلنا لأدنى مستويات التفكير و اعلى مستويات التعقيد والتعقيد قلب بهبل

و غالبا اولويز بالاجنحة هو السبب

و شكرا

ر

ملوحظة اخيرة : انا متأكد ان انا شوفت "دال" بدرى فى حياتى لسبب و اعتقد السبب هو ان "دال" هى الدليل على انى ممكن فى يوم الاقى البنت اللى بدور عليها طول عمرى

3 comments:

Unknown said...

salam 3alikom
welcome back to writing ... i think you should stop this bad look to girls and future because not all girls as you see....we ba3deen don't meet a girl her study in arabic and all what she know is Arabic TV series and the New Singers and talk with her with english terms or in Computer Science Related Topics...because of course she will ask you after each word what do u mean ..and you know that there is a lot of girls also will understand you and what you mean but may be you didn't find this girl ..that you like her and in same time she understand you and all your needs ...but as you said there is a hope you find her.....don't loose this hope..

Ahmed Nyazy said...

mmmmm, nice blog reda basha, actually ya reda always i respect ur point of view and i like to hear ur opinions because i feel always u think in different prespectives, so u find different ideas and opinions ;)
bas mesh 3arf, there is something i don't like in this post, actually i think we shouldn't use STRONG words while we are talking about our parents, because Allah sob7an wa t3ala8 order us to not do that
يقول الله عز وجل
بسم الله الرحمن الرحيم
" وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا"
صدق الله العظيم
so regardless what they did or what they will do, we should FORGIVE them and NEVER hurt them,

hope you got my point,
many thanks

aven said...

Thanks guys for commenting on my blog. I'm sorry but i just can't help it because right now my parents r choking me with situations that shouldn't happen from the beginning.

I'm not poor and I'm not that rich, so i'm asking not to live like one. All i want to is to have a normal life but i found that no one has a normal life !!!!