Monday, December 20, 2010

بعد كام سنة

بصراحة الكلام المرة دى و العنوان ده بالذات على كذا حاجة فى حياتى .... بالنسبة للبلوج تقريبا ما بقتش مهتم بيه زى زمان
و بعدين برضه بعد كام سنة من اخر مقالة ليه فى البلوج رحت اتشغلت فى كده حتة و سيبتها و غالبا انا السبب

و دلوقتى شغال مدرب فرى لانس لبرنامج
3ds MAX

فى شركة يات للتدريب و بصراحة الواحد يدوبك الفلوس اللى بتطلع الواحد بيقضى مصاريفه الشهرية و لكن الكلام ده ما ينفعش علشان انا برضه من اول 2010 و انا قررت اشترى شقة فى هرم سيتى اللى عاملها شركة اوراسكوم للاسكان التعاونى و كنت فاكر انها شركة كويسة بس من الواضح ان ده حلم انك تلاقى حاجة كويسة فى مصر

و على الفلوس بتاعت كل شهر من شركة يات ( فى حدود 800 جنيه) و هو تقريبا اقل مرتب حصلت عليه من اول ما اتشغلت ... محتاج اعين على المرتب ده 1000 جنيه على الاقل علشان اعرف ادفع الاقساط بتاعت الشقة

الناس فى البلد حالها مش باين له اى حاجة بس اكيد للاسوأ و الناس مش عارفة ايه السبب و لكن دايما فى حد مسئول عن بؤسهم و هم يا عينى مغلوبين على امرهم

بس الكلام ده مش صحيح لأن كل انسان ( واساسى اول واحد فيهم انا) هو مسئول عن مشاكل نفسه بدرجة كبيرة جدا و علاقته بمشاكله التى ليس لها حل علاقة مباشرة جدا ..... سواء ان كانت سلبيته امام حل مشاكله ..... الاحباط و اليأس او اى كانت الاسباب فلازم يتأكد ان لو حد حل له مشكلته فا ده فضل من عند ربنا و لكن هو الوحيد القادر على حل مشاكله بطريقة سريعة و فعالة اذا اقر انه هو المخطئ و انه يجب اتخاذ خطوات فى بعض الاحيان تكون مجازفة او جريئة و احيانا صارمة من اجل مستقبل افضل

دلوقتى بعد ما اتشغلت فى 3 مكاتب اظهار معمارى كا مصمم جرافيكس و فرى لانس مع شركة كايرو كارتون و شركة يات كا مدرب حاسس انى لسه بأبدأ من الصفر و مش شايف مستقبل لى بس انا شايف ايه اللى ممكن اعمله علشان بيه اقدر اشوف مستقبلى

شايف انى محتاج على الاقل 1000 جنيه زيادة على مرتبى الشهرى ( هو مش مرتب فعلى و لكن على حسب الكورسات اللى بدرسها فى الشهر) و علشان اعمل ده لازم ابطل اهدار الوقت بتاعى امام الكمبيوتر فى تصفح و قرأءة اخبار مالهاش لازمة ( اللى هى اخبار البلد) و اكمل عمل حاجة اسمها
Demo Reel

ودى تعتبر السيرة الذاتية بتاعت مصمم الجرافيكس و اللى من ساعة ما اشتغلت (تقريبا من 2005) لغاية دلوقتى و لسه ما خلصتهاش و كان فضل من ربنا انى لما اشتغلت فى الشركات الاولى كان بمساعدة اصدقائى فى مجال الجرافيكس اما بالنسبة ليات فالحمد لله كان توفيق من عند ربنا سبحانه و تعالى بعد ما بعت السيرة الذاتية بتاعتى فى شهر 11 سنة 2009 ردوا على فى شهر 2 سنة 2010 و اشتغلت فى يات من شهر 5 سنة 2010 (طبعا انا عارف ان الشهور و السنين ما تفرقش ليكم بس ليا تفرق) و كانت عندى مشاكل فى التأقلم على الوضع و تفهم عقلية المتدربين فى يات و مازالت فى الحقيقة بس انا حاسس انى بأتحسن بدليل ان بقالى 4 كورسات يات ما بدلونيش بمدرب تانى ( اه يات بتبدل المحاضر اذا كان مش ولابد) و ده شئ احترمه جدا فيهم

و بعد ما اخلص السيرة الذاتية احطها على الانترنت و على سى دى علشان ابدأ رحلة اللف على شغل اضافى لحل مشكلة الاقساط اللى اتحلت السنة دى بدفع كل قرش كنت محوشه مرة واحدة فى اول السنة

ده يدينى الفرصة انى ادور على شغل لمدة 6 شهور على الاقل و ربنا يسهل

No comments: