Sunday, September 16, 2007

و بعد 5 شهور و نصف من العمل فى هذه الشركة

الموضوع ده مضايقنى قوى

أنا دلوقتى يعنى عديت ال 5 شهور و نصف من الشغل فى هذه الشركة الحالية اللى موجودة فى مكرم عبيد و حاسس انى كم مهمل و بأقبض مرتب على الفاضى طبعا ممكن ناس تتعجب و تقول : ازاى يعنى ؟ هو فى شغل النهاردة حد بيقبض مرتبه من غير ما يشتغل ؟ طيب ما تقولنا كده فين هو و احنا نقدم عليه من بكرة ؟ طبعا الجمهور حايختلف هنا ما بين مستهزأ و جاد

هو فعليا فى مشاريع انا باعملها و المفروض انها حا تتحط فى "بكرة العرض" بتاعت الشركة او "الديمو رييل" و هى المفروض زى ما تكون"السى فى" بتاعت الشركة بس بتبقى عبارة عن ملف فيديو فيه اعمال الشركة بما ان الشغل بتاعنا معظمه عروض مرئية

بس انا لغاية دلوقتى ما اشتغلتش فى مشروع حا يجى منه فلوس

طبعا التسلسل كالأتى : بكرة العرض تجيب شغل و الشغل يجيب فلوس و بما ان الشغل هو اللى بيجيب الفلوس فالشغل اهم
وا بما ان المكتب حاليا داخل فيه مشاريع و اثنين من المهندسين المتنكرين فى زى بنى ادمين بيشتغلوا فى المشاريع دى

و انا طبعا الناس بيتهيألهم انى جاى و ماليش لازمة و صاحب الشركة طبعا طول الوقت مشغول و انا مش بأعمل حاجة معظم الوقت غير انى بأكتب فى البلوج , ادور على حد فاضى زى اكلمه على الماسينجير أو افتح الاس بوك على رأى واحد زميلى و احيانا اقعد اكمل "مودل" بتاع عربية و خلاص

الاتنين بقى المهندسين اللى متنكرين فى زى بنى ادمين على وفاق تام مع بعضهم و بسلامتهم عملوا على حلف اول ماجيت الشغل. اللى انا استغربت له ان واحد منهم كنت بأشتغل معاه فى اول شركة اشتغلت فيها

و بعد ما عملوا على حلف راح بسلامته اللى كان بيشتغل معايا قبل كده اتصل بى و قال لى " انا بأتصل علشان اقول لك ما تزعلش" و لما قلت له نتكلم فى الموضوع ده بكرة راح قال لى " لأ مانتكلمش فيه خلاص"

بس طبعا هو قعد مع التانى فى الشركة دى اكتر من سنة و داخل على نصف سنة فا طبعا هما اصحاب طحن
اصحاب فى كل حاجة فى الاصحاب والشغل و الخروجات و السجاير و كمان الحشيش

و اذا اتكلمت فى اى حاجة ودخلت فى جدال مع واحد من الاتنين وحاولت اخد رأى حد طبعا اكيد انتوا خمنتوا ايه اللى بيحصل

سيبونا من الموضوع ده على جنب بصراحة لأنى كل لما بأفتكر الكلام ده بأضايق اكتر

انا حاسس معنويا انى مش بأعمل حاجة تخلينى اقبض اخر الشهر لأنى مش بأنتج حاجة فعليا

أنا اشتغلت فى شركتين غير الشركة دى و كنت بأحس انى استحق المرتب بتاعى و زيادة كمان بس الوضع مختلف بكتير عن هناك

حاجة تانية مضايقانى : أنا كل لما تيجى اجازة الاسبوع و اقعد اتصل بجميع البنى ادمين الاقى كل واحد فى موال و انا قاعد كده فى البيت و الناس اللى انا اكلمها تنفض لى و ما حدش يرد عليا بعد ما اتصل بيه و مش لاقى حاجة اعملها " طبعا الحاجة اللى المفروض اعملها و مابأعملهاش هى رسالة الماجيستير بتاعتى ودى حاجة (كام احنا لغاية كده : اه تالتة ) مضايقانى برضة و نفسى يبقى لى نفس انى اشتغل فيها

حاجة رابعة مضايقانى : انى قاعد لواحدى فى الشقة اللى متأجرة دى و طبعا دى قصة يطول شرحها بس ببساطة حاولت اكتر من تلات مرات اقعد فى البيت بتاعنا مع والدى بعد ما نزل من دبى ما نفعش و اتطردت مرتين و مش عايز انها تبقى المرة التالتة و انا عارف كده

اكيد انا اللى غلط مش كده برضه ؟ ياريت حد يقول لى لأنى مش عارف دلوقتى الصح من الغلط

مش عارف المفروض ان الحياة عاملة زى رسم بيانى بيطلع و ينزل بس انا حاسس ان المنحنى بتاعى بينزل بس

No comments: